Intrige, bedrog en moord in ‘Dial M for Murder’
Schijn bedriegt in 'Dial M for Murder', waarin het ogenschijnlijk perfecte huwelijk van Tony en Margot Wendice (Caroline de Bruijn en Erik de Vogel) een dodelijke wending krijgt. Achter de deuren van hun luxueuze penthouse broeit een sinister complot: Tony beraamt samen met kapitein Lesgate (Harpert Michielsen) een plan om zijn vrouw te vermoorden. Ondertussen stort Margot zich in een affaire met misdaadschrijver Max Halliday (Alexander Schuitema), niet wetend dat haar leven op het spel staat. Eén telefoontje zet een keten van gebeurtenissen in gang, waardoor een zorgvuldig geplande misdaad verandert in een zenuwslopend kat-en-muisspel. Inspecteur Hubbard (Roos van Erkel) heeft de taak om waarheid en leugen te ontrafelen in een psychologisch schaakspel waarin niets is wat het lijkt.
Het toneelstuk, geschreven door Frederick Knott, ging in 1952 in première op Broadway en het Londense West End en groeide uit tot een theaterhit dankzij de ingenieuze spanningsopbouw en de onvoorspelbare machtsverhoudingen tussen de personages. Alfred Hitchcock zag de potentie en verfilmde het stuk in 1954, waarmee hij een van zijn meest iconische thrillers afleverde. Nu wordt 'Dial M for Murder' opnieuw tot leven gebracht op het toneel, in een voorstelling die klassieke suspense combineert met een moderne, filmische intensiteit.
Rick Engelkes: "De afgelopen jaren hebben we met REP Entertainment een trilogie van Agatha Christie geproduceerd (The Mousetrap, Murder on the Orient Express en Murder on the Nile). Met deze moordmysteries hebben we een populair genre naar de theaters gebracht, waarbij het publiek wordt uitgedaagd om actief mee te denken door zich in de schoenen van de inspecteur te plaatsen. Dial M for Murder is voor mij de ultieme thriller en daarom de perfecte opvolger van de Agatha Christie-drieluik."
Waarom is 'Dial M for Murder' een waardige opvolger volgens jou?
Rick: "Voor de iets oudere generatie is de Hitchcock-film, met Grace Kelly in de hoofdrol, een iconische klassieker. Hitchcock was een meester in het creëren van suspense, vaak met een minimalistische set, waarbij de nadruk lag op het verhaal en de karakterontwikkelingen. Dit is voor de Agatha Christie-stukken die we hebben gedaan ook altijd het uitgangspunt geweest. We zien het echt als een uitdaging om de beleving van het thrilleraspect over te brengen in het theater. Om dat goed te kunnen doen heb je een sterk script nodig en een filmische manier van werken. Samen met regisseur Jasper Verheugd, lichtontwerper Uri Rapaport en decorontwerper Joris van Velhoven hebben we een vorm ontwikkeld die de afgelopen jaren door het publiek is omarmd. In deze stijl brengen we nu ook 'Dial M for Murder' naar het theater: een klassieke thriller, in een eigentijds jasje."
En dan met Caroline de Bruijn en Erik de Vogel in de hoofdrollen!
Rick: "Ik ken Erik en Caroline van Goede Tijden, Slechte Tijden, waarin we een tijd samen hebben gespeeld. Het is bewonderenswaardig hoe ze de rollen van Ludo en Janine de afgelopen decennia hebben neergezet en fris weten te houden, het vraagt veel van een acteur om steeds een nieuwe laag of kleur te vinden in een personage. Toen de beslissing was gevallen dat 'Dial M for Murder' het volgende moordmysterie zou worden, dacht ik onmiddellijk aan Caroline en Erik als de perfecte Margot en Tony. Dat ze ‘ja’ zeiden, en daarmee in deze productie voor het eerst samen op het toneel te zien zijn, vind ik natuurlijk geweldig!"
Caroline en Erik waarom hebben jullie ‘ja’ gezegd tegen 'Dial M for Murder'?
Caroline: "Toen Rick ons vroeg voor deze productie, hebben we elkaar aangekeken: ‘Gaan we het doen?’ We waren er eigenlijk heel snel uit: ‘Ja!’ We spelen al heel veel jaren samen met veel plezier in GTST, maar behalve in het kader van een reisprogramma dat we samen gemaakt hebben, hebben we nog nooit echt samen op het toneel gestaan."
Erik: "Ik kende de film Dial M for Murder van Hitchcock wel, al was het lang geleden dat ik hem gezien had. Ik houd erg van de stijl van films uit de jaren ’50 en ’60. Je ziet ook dat er met regelmaat remakes worden gemaakt. De prachtige serie Ripley bijvoorbeeld, die is gebaseerd op Plein Soleil, een film uit 1960. Zeer inspirerend. We zijn ervan overtuigd dat dit stuk bij REP Entertainment in goede handen is, hun producties zijn altijd erg verzorgd, en ik heb groot vertrouwen in regisseur Jasper Verheugd."
'Dial M for Murder' is een psychologische thriller. Hoe bereid je jezelf voor op zo’n rol?
Erik: "We zijn eerst eens begonnen met de film terugkijken. En ik heb het oorspronkelijke toneelstuk gelezen. De rol van Tony, in de film gespeeld door Ray Milland, spreekt erg tot mijn verbeelding, dus er schiet me meteen van alles te binnen. De meeste moordmysteries zijn een whodunnit, maar hier is het meer: is he getting away with it?"
Caroline: "Ja, en Grace Kelly als Margot is natuurlijk schitterend en onvergetelijk. Maar al ziet alles er prachtig uit, het is wel een film van ruim 70 jaar oud. Sommige elementen zullen moeten worden aangepast, zonder het stuk geweld aan te doen. Ik ben heel nieuwsgierig naar die zoektocht tijdens de repetities."
Wat spreekt jullie aan in de personages die jullie gaan spelen?
Caroline: "Margot heeft een geheim dat ze voor haar man verborgen probeert te houden. Dat is interessant. En misschien voorvoelt ze wel meer dan haar man denkt. Hoe steekt hun relatie in elkaar? En wat is de aantrekkingskracht tussen haar en Mark Halliday? Heel spannend om daar in te duiken."
Erik: "Tony heeft een uitgesproken duistere kant, die maakt dat hij heel ver gaat. Maar dat komt natuurlijk ook ergens vandaan. Het zou mooi zijn als straks in de voorstelling voelbaar is dat hij ook tot het uiterste getergd is."
De rollen van Tony en Margot hebben raakvlakken met die van Ludo en Janine, gaan we dan ook iets van hun karakters terugzien in het theater?
Erik: "Het is natuurlijk grappig dat we als stel een echtpaar spelen in GTST en nu ook weer in deze voorstelling. Ludo, de rol die ik speel in de serie, heeft ook zo zijn streken, daarom ligt een vergelijking misschien voor de hand. Maar Tony is toch echt een heel andere rol. Dat geldt ook voor de onderlinge verhouding tussen Margot en Tony; die is in 'Dial M for Murder' beduidend anders dan tussen Janine en Ludo."
Caroline: "En wat Tony zijn vrouw aandoet in deze voorstelling, zo bont heeft zelfs Ludo het nog nooit gemaakt!"
De relatie van Tony en Margot is nogal wispelturig, met een aantal heftige scenes. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie dit niet mee naar huis nemen?
Caroline: "We zijn natuurlijk in al die jaren samen op de set van GTST wel wat gewend. De stormachtige avonturen die we in onze rollen daar hebben meegemaakt, lijken op beeld misschien heftig, maar we hebben vooral veel lol gehad ze samen te spelen. Ludo is de onbetwiste bad guy van de serie maar vlak Janine niet uit. Ze heeft haar man vergiftigd, bespioneerd en bijna doodgeschoten, en heeft een kind met Ludo’s zoon, om maar wat te noemen."
Erik: "En toch zijn ze nog altijd bij elkaar, haha. Natuurlijk bespreken we thuis wel de dingen die voorvallen op de set. Maar toneelspelen is gewoon een vak; last van een verhaallijn hebben we bij mijn weten nog nooit gehad. Als dat wel zo was, denk ik dat we beiden beter een ander beroep hadden kunnen kiezen."
Voor het eerst zijn jullie samen op het toneel te zien, waar kijken jullie het meeste naar uit?
Erik: "Het zal best pittig worden, want we gaan ook gewoon door bij GTST. Daar begint een draaidag om 07.00 uur ’s ochtends. We hebben in het verleden allebei los van elkaar voorstellingen gespeeld, en heel gezellig is dat niet want je bent bijna elke avond op pad. Nu doen we het lekker samen."
Caroline: "Op de set is er natuurlijk nooit publiek. Dat mis ik weleens. Ik verheug me erop om weer een zaal in te kijken en te merken hoe er gereageerd wordt. Ook heb ik veel zin in de samenwerking met Alexander, Roos en Harpert. Na afloop van de voorstelling misschien een drankje in de foyer en dan samen met Erik de donkere nacht in, terug naar huis."
Tot slot, waarom moet iedereen komen kijken?
Erik: "Het verhaal van 'Dial M for Murder' is heel helder, maar het is zaak om goed op te letten, omdat het vol details zit die later van belang blijken. Ik denk dat het een leuke uitdaging is voor de mensen in de zaal om dat allemaal te ontrafelen."
Caroline: "We moeten de voorstelling natuurlijk nog helemaal ontwikkelen, maar Jasper heeft al een tipje van de sluier opgelicht over hoe hij het toneelbeeld voor zich ziet en wat hij wil met het stuk. Dat is heel veelbelovend! Mensen zijn misschien wel een beetje gewend om ons samen te zien spelen, maar in deze setting en in een heel andere rol, dat is wel uniek. We zien ernaar uit iedereen in het theater te verwelkomen!"
'Dial M for Murder' is op dinsdag 20 januari te zien in De Kring Roosendaal.